Välkommen på en exklusive och praktisk workshop för dig som arbetar med barns och ungdomars läsning!
Syftet är att du ska få praktiska verktyg för att väcka intresse och läslust hos barn och elever med hjälp av AI verktyg. Ta med din dator så att du kan ta chansen att skapa tillsammans med kollegor!
Program
- 12:00-12:20 Inledning och introduktion av workshop
- 12:20-12:50 Vi bjuder på en enklare lunch
- 12:50-13:00 Återsamling för frågor inför praktiskt arbete
- 13:00-14:00 Workshop - gör en egen barnbok med hjälp av Digitekets kurs
- 14:00-14:30 Återsamling och reflektion (Läsning av skapade barnböcker)
- 14:30-15:00 Kaffe och kaka
Du har sedan en möjlighet att delta på plats i en föreläsning på temat AI och källkritik. Den startar kl 15:00 och du kan anmäla dig här (separat länk).
Det kostar ingenting att gå på workshop:en och lunch och fika ingår. Anmälan är dock bindande och om du uteblir, debiteras din arbetsgivare 500 kr. Du kan överlåta din plats till en kollega, meddela det i så fall till arrangörerna - du hittar deras kontaktuppgifter nedan.
Glöm inte att ta med dig din dator!
Thorunn Vignisdottir är workshopledare!
Thorunn Vignisdottir är en bibliotekspedagog på Kungsholmens bibliotek Internationella biblioteket och Biblioteket Play. Thorunn jobbar med barn och unga, med särskilt fokus på digitalt skapande, källkritik och läsfrämjande.
Kontakt
Kristina Alexanderson
Kristina Alexanderson är ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar och en av landets ledande experter på arbetet med digital kompetens i skolan. Hon har bland annat tagit fram den öppna digitala lärresursen Digitala lektioner där lärare kan hitta färdiga lektionspaket om källkritik och andra färdigheter som ryms inom digital kompetens. Hon är även en uppskattad föreläsare.
Linda Sävhammar
Linda Sävhammar är utvecklingsledare inom digital kompetens och skolbibliotek på Biblioteksutveckling Östergötland som är en utvecklingsenhet för regionens folk- och skolbibliotek. Linda har ett stort intresse inom alla områden när det gäller digital kompetens då AI, immersiva medier, programmering är områden som är viktiga att utforska i en bibliotekskontext.
Goto 10 är en arena där individer och organisationer kan dela kunskap, idéer och perspektiv. Detta event speglar arrangörens åsikter och delas inte nödvändigtvis av oss på Goto 10 och Internetstiftelsen. På Goto 10 får idéer och kunskap testas, diskuteras och utvecklas så länge de följer våra riktlinjer.