.FILE
Kvinna sitter vid bord och skriver på sin laptop och sitter framför Goto 10-målning på väggen

Tips för att nå ut med ditt event

För att få folk att komma till ditt event krävs tydlig och relevant marknadsföring i rätt kanaler och till rätt målgrupp. Här ger vi dig 9 konkreta tips på vad du kan göra för att marknadsföra ditt event.

När du håller ett event på Goto 10 är du själv ansvarig för att marknadsföra eventet mot rätt målgrupp. För att du ska nå ut är det viktigt att vara tydlig med budskap, målgrupp och syfte med eventet. När du klargjort det handlar resten mycket om paketering och att hitta rätt kanaler.

1. Vad är syftet med ditt event?

Datorskärm med bild på event vid Goto10.

Håll ett digitalt event

Du som vill hålla ett digitalt event kan få använda vårt Zoom-konto. Du kan också få hjälp med bokning, registrering och genomförande.

Det är viktigt att börja med att tydliggöra vad syftet och målet är med ditt event. Är det att uppdatera branschkollegor i en viss fråga, är det att engagera eller hålla en workshop på ett visst tema eller är det att träffas och bygga gemenskap i ett visst nätverk av människor?

2. Vem vill du nå – definiera målgrupp?

Nästa fråga är hur många personer som krävs för att ditt event ska bli lyckat. När du bestämt det är det bra att definiera din målgrupp och fundera på i vilka kanaler och när du bäst når dem.

3. Vilka kanaler är rätt för den målgrupp du vill nå?

Det finns många kanaler och det gäller att välja de som passar er målgrupp bäst. Har ditt företag eller organisation många följare på Facebook, Instagram, Twitter eller Linkedin är det bra att välja den kanal som är mest relevant för din målgrupp. Om du ska anordna en meetup kan det även vara en god idé att lägga upp eventet på meetup.com. För vissa målgrupper funkar det bättre med e-postutskick, annonsering i branschmedia eller personlig inbjudan via mejl, sms eller telefon.

4. Formulera ditt erbjudande och budskap

När du vet målgrupp och kanal är det bra att lista fördelarna med ditt event. Utifrån det kan du sedan fila på en intresseväckande rubrik och beskrivning av ditt event.

Tänk på att du behöver ha en eller flera bilder som förmedlar känslan för ditt event eller på de personer som ska tala på eventet.

5. Hitta rätt tajming – marknadsför i god tid

Tänk på att sätta dig in i målgruppens vardag när du planerar tidpunkten för ditt event. Omvärldsbevaka, inspireras av andra och se till att ha koll på vad som händer i övrigt och om det organiseras fler event på samma tema samma dag. Marknadsför eventet i god tid så att din målgrupp har möjlighet att planera sitt deltagande i god tid.

6. Skapa ett event på Facebook

Facebook har blivit en given kanal för många för att få koll på vad som händer både privat och professionellt. Lägg in tydlig information om syfte, mål och målgrupp för ditt event. Var tydlig och lägg in länken till eventets anmälningssida, både i evenemangsbeskrivningen och som länk under "Köp biljetter".

Glöm inte att lägga in Goto 10 som medvärd så att ditt event uppmärksammas även på vår sida. Dela eventet i relevanta grupper på Facebook och Linkedin och se till att det är lätt att klicka sig vidare till eventet och att anmäla sig.

7. Öka spridningen genom att nämna Goto 10

Glöm inte att nämna Goto 10 och att använda taggar. Om du nämner oss, @goto10se i all marknadsföring, så ser även våra följare ditt event.

På Instagram och Twitter hjälper det mycket om du hittar välanvända taggar som är relevant för ämnet ditt evenemang handlar om. Detta gör att folk som inte följer ditt företag eller din organisation kan hitta evenemanget lättare.

8. Påminn om eventet och tagga era talare

Har du bjudit in talare vill de ju också att många kommer. Be dem berätta om eventet i sina kanaler där deras följare finns. Se också till att tagga dem som ska tala när du berättar om eventet. Spridningen av posten blir större då.

9. Glöm inte att tacka och följa upp

Se till att tacka talare och deltagare efteråt på sociala medier och ge besked om eventet går att ta del av i efterhand. Det bidrar till att ökad spridning och att fler kan få upp ögonen för er verksamhet och det ni gör.

Lycka till!