Vad är AI egentligen och vad ska vi ha det till? I detta panelsamtal kommer vi prata om vad AI är med fokus på samhällsnytta, jobb, kunder och konsumenter. Vi kommer bland annat att föra samtal om hur och vilka yrken som påverkas i vårt alltmer digitaliserade samhälle samt om vad vi kan förvänta oss av framtidsutveckling inom AI-området.
Det brukar sägas att de arbeten som kan automatiseras kommer att automatiseras. Om ett artificiell intelligens-verktyg (AI) kan utföra något i stället för en människa så är det bättre ekonomiskt, stämmer det? Samtalets utgångspunkt är de förväntningar på produktivitet och konsekvenser för svenska industrin samt arbetsmarknad som AI kan medföra. Vi tittar på hur AI-utvecklingen hittills har sett ut och fortsätter med en diskussion om AI:s roll som ett förstärkande verktyg. Vi tittar även på allmänheten och hur kunder och konsumenter upplever artificiell intelligens.
Medverkande
Annette Bystedt, AI Sweden
Annette Bystedt har en koordinerande roll för AI frågor inom Linköpings Science park och är Node manager för AI Swedens östra nod. AI Sweden är ett nationellt initiativ som verkar för att accelerera användningen av AI för att stärka Sveriges välfärd och konkurrenskraft.
Karin Ackerholm, LiU
Karin Ackerholm är innovationsrågivare på Linköpings universitet, där hon bl.a. arbetar med styrkeområdet för AI och LiUs medverkan i det nationella centret AI Sweden. Hon brinner för att skapa positiva samhällseffekter av forskning och vill få spetsteknik som AI att ge nytta för hållbar utveckling, i tjänster, produkter och bolag.
Daniel Toll, LiU
Daniel Toll är doktorand i Informationssystem vid avdelningen Informationssystem och digitalisering, LiU. Hans forskning fokuserar på hur automatisering av arbete påverkar samhället och intresserar sig för hur nya digitala lösningar påverkar balansen mellan olika värden. Nyligen har Daniel studerat hur svenska kommuner tar sig an automatisering av ärendehandläggning.
Kenny Sandberg, IT Software
Kenny arbetar idag med förvaltning inom företagets ITSM produkter. Produktportföljen inbegriper bland annat ärendehanteringssystem, AI baserade chatbottar samt service automation. Som Customer Success Manager har han en bra övergripande syn rent praktiskt hur majoriteten av kunderna ser på de AI element som de erbjuder.
Goto 10 är en arena där individer och organisationer kan dela kunskap, idéer och perspektiv. Detta event speglar arrangörens åsikter och delas inte nödvändigtvis av oss på Goto 10 och Internetstiftelsen. På Goto 10 får idéer och kunskap testas, diskuteras och utvecklas så länge de följer våra riktlinjer.