.FILE 2G 3G 4G 5G

Tidigare presentation på Goto 10 i Linköping

Frukostmöte - Brand bootcamp: Kommunikationens roll när det inte blir som man tänkt sig

17 nov 2023, 08:00–09:00 | Arrangör: Linköping Science Park

Eventet har redan varit så det går inte längre att anmäla sig. Kika gärna på våra andra event via menyn ovan.

Brand Bootcamp är nätverket för regionens kommunikatörer & marknadsförare. Några gånger per år bjuder vi in till föredrag på intressanta teman och nätverkar. I november blir det fokus på kriskommunikation med ett aktuellt och ovanligt exempel!

I somras befann sig 1 500 svenska tonåringar på andra sidan jordklotet i Sydkorea på scoutläger. Det som skulle bli deras livs äventyr med 40 000 scouter från 158 länder blev en väldigt ovanlig erfarenhet. Lägret drabbades av en extrem värmebölja. Den sydkoreanska lägerarrangören var inte förberett för påfrestningen. Lägerplatsen var dåligt förberedd, saniteterna fungerade inte som de skulle och maten var... tveksam. Ute till havs tornade sig snart en tyfon upp som skulle gå rakt över lägerområdet. Då ringde Aftonbladet.

Hemma i Sverige fanns anhöriga och massmedia. I nyhetskanalerna basunerades det ut om ”kaos på scoutlägret i Sydkorea”. Samtidigt strömmande mailen och kommentarer i sociala medier in till de svenska scouterna från föräldrar som berättade hur trygga de kände sig med hur scouterna hanterade situationen - och höll dem uppdaterade om händelseutvecklingen.Fredrik Larsson deltog ideellt i det svenska planeringsteamet. I ett delat ledarskap för en arbetsgrupp av 9 ideella ansvarade han för projektets kommunikation: från de första stegen med att attrahera deltagare och ledare att delta, understödja förberedelserna inför resan, stötta Scouternas långsiktiga position och varumärkesutveckling. Årets semester och ideella insats blev en ovanligt lärorik sådan. När vem som helst plötsligt kan hamna i situationen att bli kriskommunikatör ställer det höga krav på förberedelse och övning.

På den här träffen berättar Fredrik mer om kommunikationsarbetet gentemot massmedia, anhöriga och allmänhet och hur det spelade en avgörande roll under ett antal ansträngda dygn inför och under och efter Jamboreen. Scouterna är en av världens största barn och ungdomsorganisationer. Vart fjärde år arrangerar en Världsscoutjamboree med deltagare från hela världen. Deltagarna är mellan 14 och 17 år. I somras var det Sydkoreas tur att vara värdar för en Jamboree. Fredrik Larsson arbetar till vardags om kommunikationschef och digital strateg i Linköping Science Park. Han har varit engagerad i scoutrörelsen sen han var barn och har de senaste 20 åren gjort en lång rad stora och små ideella projekt inom kommunikationsområdet för Scouterna.

Frukost

Kaffe/te och frukostfralla till självkostnadspris, 79 kronor. Förbeställs i anmälan och betalas på plats med Swish.

Kontakt

Fredrik Larsson, Digital Strategist & Communication Manager

fredrik.larsson@linkopingsciencepark.se

+46 (0)72-725 03 73

Goto 10 är en arena där individer och organisationer kan dela kunskap, idéer och perspektiv. Detta event speglar arrangörens åsikter och delas inte nödvändigtvis av oss på Goto 10 och Internetstiftelsen. På Goto 10 får idéer och kunskap testas, diskuteras och utvecklas så länge de följer våra riktlinjer.

Fler event i Linköping