.FILE 2G 3G 4G 5G

Tidigare seminarium på Goto 10 i Stockholm

Din data och din demokrati: Politiska strategier i digitala medier

7 nov 2018, 15:30–18:00 | Arrangör: Fores , IIS

Eventet har redan varit så det går inte längre att anmäla sig. Kika gärna på våra andra event via menyn ovan.

Hur använder sig aktörer av digitala strategier för att påverka och vad spelar det egentligen för roll för dig och din demokrati? Vi ställer frågorna till en panel på Goto 10!

Din data och din demokrati: Politiska strategier i digitala medier

Internetstiftelsen och Fores programområde Digitala samhället arrangerar ett aktuellt panelsamtal för att nysta i frågor kring politiska strategier i digitala medier. Vi kommer att titta närmare på vilka strategier politiska aktörer i denna nya tid använder sig av för att påverka dig, och vad detta betyder för dig och din demokrati.

Tack vare en kunnig panel från olika sektorer kommer vi att få exempel på hur politiska aktörer i Sverige har arbetat med digitala strategier för att påverka, hur det digitala medielandskapet ser ut och dess strukturella förändringar, och få perspektiv på hur det kan se ut i andra länder för att förstå påverkanskampanjers relevans för demokratin.

Läs mer om våra paneldeltagare, dagens program och bakgrund här nedan.

Panel

Hugo Ewald, faktakollsredaktör på Dagens Nyheter, och arbetade tidigare som redaktör för tidningen Metros Viralgranskaren. En av tre journalister bakom artikeln ”Så tog högerpopulistiska sidor över valrörelsen på Facebook – med hjälp av SD)” som publicerades i DN 2 september 2018.

Monica Lundbom, digital planner/strateg på Socialdemokraterna som ansvarade för digital marknadsföring i valrörelsen, med särskilt fokus på sociala medier. Monica Lundbom är utbildad journalist men har framför allt arbetat med sociala medier, digital marknadsföring och kommunikation i olika roller hos samhällsaktörer så som UNICEF Sverige, Södertörns högskola och nu senast på Socialdemokraterna.

Jonas Andersson Schwartz, Medieforskare med starkt intresse för de organisationer och strukturer som gynnas och missgynnas i det samtida allt mer digitaliserade medielandskapet – och hur de strukturella förändringarna i sin tur påverkar samhället i stort. Jonas Andersson Schwarzs huvudsakliga forskningsområde har länge varit den oreglerade fildelningen på nätet, men han har på senare år börjat skifta intresse allt mer mot sociala nätverkssajter på nätet, social delning, och den snabbt eskalerande tendensen att stöpa om webben till plattformar och appar.

Marcin de Kaminski, Programchef vid Civil Rights Defenders med ansvar för skydd och säkerhet av utsatta MR-försvarare.  Tidigare har han varit ämnesrådgivare för yttrande- och nätfrihet vid biståndsmyndigheten Sida och dessutom under flera år forskare kopplad till forskningsprojektet Cybernormer vid Lunds Universitets Internetinstitut. Marcin har lång erfarenhet av frågor som rör nätpolitik och har under de senaste 15 åren varit återkommande tongivande i den svenska internet-debatten.

Moderator

Isadora Hellegren, leder utvecklingen av Goto 10, en mötesplats för kunskapsutbyte och innovation vid Internetstiftelsen. Isadora har en forskningsorienterad M.A. från McGill University med särskilt fokus på hur crypto-aktivister och techjournalister använt sig av diskursiva strategier för att definiera nätfrihet. Hon är även invald styrelsemedlem och ordförande för kommunikationskommittén vid Global Internet Governance Academic Network.

 

Program

15.15 – 15.30 Registrering

15.30 – 17.30 Panelsamtal

17.30 – 18.00 Lätt servering och tilltugg

Bakgrund

Valet 2018 var Sveriges första ”internetval”. Inför valet visade rapporten Svenskarna och internets valspecial att en stor majoritet av svenska befolkningen nu tar del av politisk information via internet. I takt med den här utvecklingen har även aktörer som vill påverka opinionen tvingats utveckla helt nya strategier.

Vad är dessa strategier och hur påverkar dem dig och din demokrati? De amerikanska valen 2008 och 2016 visar hur andra har arbetat. Obamas internet-baserade valkampanj prisades efter valet i USA 2008. Efter 2016 års val ökade däremot oron i flera länder över effekten av påverkanskampanjer genom individanpassade inlägg i sociala medier (micro-targeting) och mediemanipulering. Frågor som dessa blir allt viktigare att ställa nu när kritiker beskyller sociala och digitala medier för att slita sönder demokratin inifrån med polariserade verklighetsbilder.

Har du inte möjlighet att vara med på plats? Det här evenemanget kommer även att livestreamas. Titta här!

  • 7 nov 2018, 15:30–18:00
  • Svenska
  • Arrangör: Fores , IIS

Goto 10 är en arena där individer och organisationer kan dela kunskap, idéer och perspektiv. Detta event speglar arrangörens åsikter och delas inte nödvändigtvis av oss på Goto 10 och Internetstiftelsen. På Goto 10 får idéer och kunskap testas, diskuteras och utvecklas så länge de följer våra riktlinjer.

Fler event i Stockholm